Cultuur reizenReizen

Michelangelo’s geheimen onder de Medici-kapel

De Europese Renaissance-periode is een periode van de 14e tot de 17e eeuw. Het is een zeer fascinerende periode voor de geschiedenis van continentaal Europa. De westerse beschaving veranderde en er ontstonden grote kunstenaars, maar er ontstonden regelmatig ruzies tussen de katholieke kerk, kunstenaars, wetenschappers, koningen, koninginnen en eigenaren van geld en macht.

Een getalenteerd kunstenaar zijn, had voor- en nadelen. Een van deze kunstenaars is de grote schilder Michalengelo, wiens werken eerst werden geprezen en vervolgens in twijfel werden getrokken.

Tussen 1508 en 1512 schilderde Michelangelo het plafond van de Sixtijnse Kapel, beroemd om zijn prachtige fresco’s. Dit kunstwerk uit de renaissance is een van de beroemdste werken van Michelangelo. Sommige onderzoekers die dit kunstwerk hebben bestudeerd, zijn tot de conclusie gekomen dat Michelangelo verborgen boodschappen verstopte in het plafond van de Sixtijnse Kapel.

Er wordt ook aangenomen dat Michelangelo een aantal heidense symbolen heeft opgenomen die verband houden met de vrouwelijke anatomie in zijn beroemde werk in de Medici-kapel.

De Medici-familie was niet alleen een machtige maffiafamilie uit de Renaissance, maar ook de beschermheilige van de kerk en vele kunstenaars. Omdat ze een zeer rijke familie waren, hadden ze overal in Florence zeggenschap.

In hun tijd was de grens tussen wetenschap en magie vrij dun. Veel beroemde wetenschappers waren erg geïnteresseerd in magische dingen, die de kerk verontrustten.

Terwijl de katholieke kerk voortdurend in twijfel werd getrokken, had ze ook moeite om sterk te blijven. Hoewel de Medici-familie de beschermheer was van de beroemde Galileo Galilei, konden ze zijn arrestatie niet voorkomen.

Catherine de Medici deelde de grote bewondering van haar familie voor kunst. Catherine was ook dol op astronomie, astrologie, architectuur en, volgens sommigen, magische wijsheid. Hij was ook een groot voorstander van Nostradamus. Nostradamus, zijn hele leven streng katholiek, putte uit toespelingen en profetieën die in de Bijbel worden genoemd. Nostradamus had een goede band met de kerk weten te behouden, maar dat was niet het geval voor Michelangelo.

De Medici-kapel, gelegen in Florence, Italië, waar Michelangelo aan “Nieuwe Sacristie” werkte op verzoek van kardinaal Giulio de Medici, de toekomstige paus 7e Clemens, werd ontworpen als een heiligdom voor de Medici-familie.

In 1529 begon Michelangelo, net als veel andere Florentijnse inboorlingen, te klagen over de onderdrukkende invloed van de Medici-familie en de paus in de stad.

Michelangelo’s ondervraging van de Medici-familie en de paus, waaraan hij als kunstenaar was verbonden, was nauwelijks een rationele taak, maar hij hoopte op een meer democratische regeringsvorm.

Paus Clemens IV was zelf een lid van de Medici-familie die Michelangelo niet mocht, en werkte ook aan de versterking van de stadsmuren tegen Medici-vriendelijke troepen onder leiding van de paus.

Voor paus en de Medici-familie duurde het 10 maanden om het conflict te winnen en ze straften hun vijanden onmiddellijk. Toen de Florentijnse Republiek viel, kregen de troepen het bevel Michelangelo te arresteren en op te sluiten in de stadsgevangenis van Bargello.

Drie maanden voor het einde van de gevechten wist Michelangelo een schuilplaats te vinden en werd hij nooit gestraft voor in opstand komen tegen de Italiaanse autoriteiten.

Michelangelo's geheimen onder de Medici-kapel
Een foto in Cappella dei Principi

Michelangelo kwam uit zijn schuilplaats en vestigde zich bij de familie Medici.

Dus waar heeft hij zich maandenlang verstopt? Michelangelo’s schuilplaats is al bijna 500 jaar een mysterie. Velen hebben gesuggereerd dat de kunstenaar zijn toevlucht zocht in een kerktoren of bij een vriend logeerde.

Dit was echter niet het geval. Ironisch genoeg had Michelangelo besloten hem ergens te verstoppen waar niemand zich zou kunnen verstoppen: in de Medici-kapel!

In 1976 ontdekte de directeur van de Medici-kapel een heel kleine geheime kamer, waarvan de muren bedekt waren met 180 onbekende tekeningen.

Het bleek dat een van de grootste kunstenaars van de Renaissance drie maanden in het donker zat en niets anders te doen had dan tekenen met houtskool en krijt.

De kamer waar Michelangelo drie maanden heeft doorgebracht, is nu gedeeltelijk open. Af en toe is die ruimte open voor bezoekers, maar houd er rekening mee dat aangezien de ruimte erg klein is, er elk half uur een groep van twaalf personen in de ruimte wordt toegelaten.

Gerelateerde Artikelen

Geef een antwoord

Back to top button