Cultuur reizenReizen

Gids voor cultureel erfgoed in Rusland

Gids voor cultureel erfgoed in Rusland: Joods erfgoed ontdekken in Rusland

H.Berel Lazar, hoofd van de aham, bracht 2018 door met reizen door Rusland. De reden was om de ceremonies bij te wonen in 2 historische synagogen. Deze gebouwen, gelegen van de Oost-Siberische stad Tomsk tot de meest westelijke stad van de Russische Federatie, Kaliningrad, zijn een monument voor de diepe wortels van 180.000 Joden in het land en hun lot in dit grootste land ter wereld gedurende meer dan duizend jaar. zij staan.

Nieuwe synagoge van Kaliningrad

Op 8 november 2018 voerde Lazar, een van de twee hoofden van Russische rabbijnen, de zegening uit van de pas voltooide synagoge van Kaliningrad. Dit gebouw wordt ondersteund door een enorme koepel en tweelingtorens en is bijna een exacte replica van de oorspronkelijke kathedraal-achtige 1896 (die hier was tot het 80 jaar geleden werd verwoest).

In het begin van de 16e eeuw mochten Joden zich voor het eerst vestigen in de hoofdstad van de Pruisische Duitse overheersing, toen bekend als Königsberg. De directe familieleden van Woody Allen (oorspronkelijk achternaam Konigsberg) kwamen uit deze hoek van de wereld, net als de familieleden van de Britse komedieschrijver en acteur David Baddiel. Toen de Nieuwe Synagoge van Königsberg voor het eerst werd gebouwd, diende deze een gemeente van ongeveer 4000 mensen.

Toen, in november 1938, vond het Kristallnacht-incident plaats, waarbij de nazi’s de synagoge platbrandden en verwoestten. De verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog en de algemene Jodenvervolging gingen door in de Sovjettijd. Verrassend genoeg is Kaliningrad nog steeds de thuisbasis van meer dan 3.000 joden, en de joden die hier wonen, zullen de herbouwde synagoge gebruiken als een plaats van aanbidding en congregatiecentrum.

Joods Museum en Tolerantiecentrum

Om de geschiedenis van de joden in Rusland te begrijpen, zou het het beste zijn om te beginnen met het Joods Museum en Tolerantiecentrum in Moskou. Het gebouw, gehuisvest in de enorme Bakhmetevsky-busgarage, werd ontworpen door de avant-garde architecten Konstantin Melnikov en Vladimir Shukhov in de jaren 1920. Interactieve tentoonstellingen die hier te zien zijn, vertellen over het joodse leven in de regio vanaf de 4e eeuw tot heden. De beelden zijn soms dramatisch, soms hartverscheurend, maar uiteindelijk in vrede met het leven, en aarzel niet om de problemen en het geweld te onthullen waarmee joden in Rusland door de eeuwen heen periodiek werden geconfronteerd.

Toen het Russische rijk in de 18e eeuw grote delen van het huidige Polen annexeerde, voegden zich ook miljoenen joden bij de bevolking. Joden die uit de grote steden werden verbannen, werden omringd door speciale gebieden genaamd de Settlement Frontiers, en shtetls Ze woonden in kleine dorpen of steden die bekend staan ​​als. In het museum, shtetl de beelden van zijn leven staan ​​centraal. Bezoekers kunnen wegkomen van dit onderwerp en op eigen gelegenheid ronddwalen om te ontdekken wat er met de Joden is gebeurd tijdens de genocide, de Sovjettijd en na de Perestrojka, of een hapje eten en drinken in het koosjer café Alef in de zaal.

Gids voor cultureel erfgoed in Rusland

Prachtige synagogen

De oprichting van permanente joodse gemeenschappen in de grote steden van Rusland, zoals Moskou en Sint-Petersburg, dateert uit het begin van de 19e eeuw. De joden werden voor het eerst toegelaten tot het leger van keizer Nicolaas I. Ondanks de voortdurende golven van vervolging door de regering, verzetten de Joden zich en slaagden ze zo goed dat in 1906 de enorme koorsynagoge van Moskou werd geopend (de bouw ervan begon ongeveer 30 jaar geleden). Deze synagoge was de enige in de stad die tijdens het Sovjettijdperk bleef opereren en werd in 1948 bezocht door Golda Meir (die later de Israëlische premier werd).

Naast andere belangrijke synagogen in Moskou, valt de synagoge, die op particulier initiatief werd gebouwd aan de Bolsjaja Bronnayastraat, op door het open terras van het Jeruzalem restaurant op het dak, met zijn cateringservice bij mooi weer. De Genocide Memorial Synagogue in Victory Park uit 1998 bevindt zich naast de moskee en een orthodoxe kerk gewijd aan Sovjetburgers die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. Een andere, de Maryina Roshcha-synagoge, valt op als onderdeel van de campus waar het Joods Museum en het Tolerantiecentrum zijn gevestigd.

Tegen de jaren 1880 was Sint-Petersburg (toen de hoofdstad van het Russische rijk) het centrum van het Russisch-joodse volk. Deze omstandigheid leidde tot de oprichting van de Grote Koorsynagoge in de stad. Na bijna 24 jaar plannen en bouwen werd de synagoge in 1893 als heilig beschouwd. De synagoge, ondersteund door Moorse architectonische elementen, is 47 m groot. Het is inderdaad prachtig met zijn hoge koepel en zowel binnen- als buitendecoraties. Ook binnen de campus; Er is de Kleine Synagoge (geopend in 1886 en gebruikt als een plaats van aanbidding totdat de Koorsynagoge voltooid was), een joodse en koosjere winkel en het koosjere restaurant Le’chaim.

Gids voor cultureel erfgoed in Rusland

Joods autonoom district

Na de bolsjewistische revoluties van 1917 boekten de meeste joden in de Sovjet-Unie voor het eerst vooruitgang. Joden begonnen sleutelposities in te nemen in de nationale overheid en het culturele leven. De antipathie van het communisme jegens alle religies en de diepgewortelde trend van lokaal antisemitisme leidden opnieuw tot vervolging. Stalins antwoord was om Joden naar hun thuisland te verwijzen (ongeveer 8200 km ten oosten van Moskou). Zo werd in 1928 het Joods Autonoom District (YÖB) opgericht. De stad Birobidzhan, aan de hoofdlijn van de Trans-Siberische spoorweg, werd ook het administratieve centrum.

Het leven was moeilijk in de moerasgrensgebieden van de YÖB, buurland China en geteisterd door muggen. Desalniettemin maakte de droom van een stuk land dat geregeerd werd door de Joden het aantrekkelijk voor ongeveer 30.000 mensen om zich hier voor de Tweede Wereldoorlog te vestigen. Hoewel de huidige joodse bevolking slechts een tiende van dit aantal is, ondersteunt het het joodse culturele centrum genaamd Freud, dat een kleine synagoge en een historisch museum herbergt. Andere Joodse nalatenschappen in de stad zijn onder meer de Davidster-versieringen op de gebouwen, de gigantische menora buiten het treinstation en straatnamen geschreven in zowel Russisch als Oud-Hebreeuws. Buiten de Symphony Hall staat een standbeeld van de in Rusland geboren schrijver Sholem Aleichem. In zijn kleine Joodse dorpen / steden in Midden-Europa (shtetl) verhalen die voorbijgaan en doen denken aan het oude Hebreeuws, Violist op het dak vormden de basis van de musical.

Gids voor cultureel erfgoed in Rusland

Torah in Tomsk

In tegenstelling tot de vrijwillige immigranten bij de YÖB, werd de overgrote meerderheid van de Joden die in de 19e eeuw in de Siberische stad Tomsk vielen om politieke redenen verbannen of dienstplichtigen van het keizerlijke leger (veel van hen kinderen). In december 2010 verdroeg het hoofd van de Rabbi Lazar de temperaturen onder het vriespunt van de stad om de kaarsen van de menora aan te steken buiten de gerenoveerde Grote Synagoge uit 1902.

Lazar keerde in maart 2018 terug naar de stad Tomsk met de taak een ander herdenkingsgebouw over te dragen aan de plaatselijke Joodse gemeenschap. Meer dan 120 jaar geleden werd de Cantonment-synagoge gesticht door een arme Oekraïens-joodse jongen genaamd Herzl Tsam, die was opgeklommen tot kolonel in het leger van de tsaar. Het gebouw, dat ooit werd gebruikt door kindsoldaten in het leger van de tsaar, is verwoest, maar heeft van buiten nog een fraaie uitstraling. Net als andere zeldzame en mooie voorbeelden van traditionele Siberische houten architectuur in Tomsk.

Gerelateerde Artikelen

Geef een reactie

Back to top button